marți, 10 februarie 2009

Transylvania, de Tony Gatlif

Prima constatare pe care o poate face cineva obosit de reiterearea mitului lui Dracula când urmăreşte filmul "Transylvania", al lui Tony Gatlif, ar fi că legendara regiune nu este populată de vampiri. Ce uşurare!


Chiar şi aşa, Transilvania rămâne un teritoriu mi(s)tic (regizorii străini nu se pot debarasa de anumite clişee în ceea ce o priveşte), e un ţinut atractiv în care cutumele religioase şi cele păgâne se amestecă şi sunt acompaniate de folclorul local, fie românesc, fie ţigănesc. Atras de viaţa ţiganilor, regizorul creionează o imagine pasională, romantică a acestei etnii prin ochii frumoasei Zingarina. Venită tocmai din Franţa în Transilvania pentru a-şi căuta iubitul, un ţigan lăutar focos, eroina, interpretată de Asia Argento, e respinsă de bărbatul care a lăsat-o însărcinată. Doborâtă de durere se abandonează şi hoinăreşte printr-un decor surprinzător în care va fi acompaniată de hoinarul Tchangalo (Birol Ünel) care face comerţ cu antichităţi.


Povestea Zingarinei şi a renaşterii ei merge în paralel cu cea a unui ţinut decepţionant în parte, Transilvania unei Românii postcomuniste, oricum, numai prosperă nu, în care sărăcia loveşte nemilos, în care religiozitatea se suprapune adesea ritualurilor străvechi păgâne (mai aproape de păgânism decât de creştinism l-aş situa pe preotul care, după botezul Zingarinei, nemulţumit că nu i s-a plătit onorariul, începe să-şi lanseze suduielile).
"Am venit să-mi caut fericirea" spune Zingarina la începutul filmului. O găseşte până la urmă, însă în alte coordonate decât cele vizate iniţial. Fericirea o câştigă în final în patul ţărănesc proaspăt şi imaculat, în ochii copilului abia născut şi în prezenţa caldă a lui Tchangalo. E totală, calmă, incandescenţa provocată de decepţie e domolită.

Un comentariu:

  1. Eu sunt Ivanka Fabijan, vreau să împărtășesc o mărturie a vieții mele tuturor. m-am căsătorit cu soțul meu Amos Fabijan, îl iubesc atât de mult că suntem căsătoriți în ultimii 8 ani cu doi copii. când a plecat în vacanță în Franța, el a însemnat o doamnă numită Mary, mi-a spus că nu mai este interesat de căsătorie. Am fost atât de confuz și căutam ajutor, nu știu ce să fac până când nu am întâlnit-o pe prietena mea dor de Pașa și i-am spus despre problema mea. ea mi-a spus să nu-mi fac griji că are o problemă similară înainte și mi-a prezentat unui bărbat numit Dr. Isikolo vrăjitor de dragoste care a aruncat o vrajă pe fostul său și să-l aducă înapoi la ea după 2 zile. Domnișoară Pașa mă roagă să-l contactez pe doctorul Isikolo pentru vrajă. L-am contactat pentru a mă ajuta să-mi readuc soțul și el mi-a cerut să nu-mi fac griji că zeii celor patru-strămoși vor lupta pentru mine. El mi-a spus până la două zile că o să mă reunească împreună cu soțul meu. După două zile, soțul meu a sunat și mi-a spus că se întoarce să caute lucruri cu mine, am fost surprins când l-am văzut și el a început să plângă de iertare. În momentul de față sunt cea mai fericită femeie de pe Pământ pentru ceea ce a făcut acest grozav vrăjitor pentru mine și soțul meu, puteți contacta e-mailul Dr. Isikolo; isikolosolutionhome@gmail.com Puteți de asemenea să-l Whatsapp la +2348133261196

    RăspundețiȘtergere